• HOME
  • Cases
  • Larissa de Vos

  • Over mij
  • Contact

Larissa de Vos

Communicatie

Een boodschap overbrengen naar de juiste doelgroep: dat is hoe je het vakgebied Communicatie kort samen kunt vatten. Een boodschap kan van alles zijn: van het overbrengen van regels (NIX18: geen alcohol onder de achttien jaar) tot het laten doorschemeren van een merkidentiteit (Coolblue: alles voor een glimlach).

Deze boodschap kan op vele manieren worden overgebracht naar de doelgroep, zowel online (social media) als offline (een brochure) en zowel eenmalig (een campagne) of langdurig (corporate identity). Een hele hoop mogelijkheden waar jij als organisatie de vruchten van kan plukken.

 


Corporate Identity

PR & woordvoering

Strategisch communicatieadvies plan

Diensten

Wat is communicatie?

Inmiddels heb ik veelvuldig opgemerkt dat het vakgebied Communicatie negen van de tien keer wordt gezien als ‘dat vak waarbij je leert hoe je een goed gesprek voert’. Als je dit nu leest en denkt: hè? Is dat niet zo dan? Dan help ik je graag direct uit de droom. Communicatie is een breed vakgebied waarbij je, kort samengevat, een boodschap overbrengt naar de juiste doelgroep.

Het communicatievakgebied bestaat uit heel veel onderdelen. Ik focus me er op drie: corporate identity, PR & woordvoering en het opstellen van een strategisch communicatieadvies plan.

Corporate identity

Een corporate identity omschrijft jouw bedrijfsidentiteit: wie ben jij, waar sta jij voor, wat zijn jouw unieke waarden en wat is jouw visie? Naast het vaststellen van deze aspecten wordt bij de corporate identity ook gekeken naar hoe jij dit uitstraalt naar de buitenwereld. Welk verhaal vertel jij? Wat is jouw huisstijl? En sluit dit dan vervolgens ook aan bij de waarden van jou als bedrijf? Straal jij jouw eigen missie en visie uit?

Door het inzichtelijk krijgen van jouw bedrijfsidentiteit weet je op welke vlakken werk aan de winkel is. Vervolgens kan je hier actief stappen in ondernemen. Zowel het inzichtelijk krijgen van de corporate identity als het vertalen van deze identiteit naar de werkelijkheid kan ik voor je uit handen nemen.

Spreek ik je onder het genot van een kop koffie?

PR & woordvoering

PR staat voor Public Relations (ofwel: publieke relaties) en omvat het beheren en/of delen van bepaalde informatie vanuit jou als bedrijf, merk of persoon richting belanghebbende partijen of betrokken personen. Je kunt het zien als het informeren van (specifiek) publiek. Dit kan worden gedaan door bijvoorbeeld het versturen van persberichten, zowel intern (medewerkers informeren) als extern (media informeren), het beantwoorden van vragen van de pers, het verspreiden van advertenties of overige mediapubliciteit. Met PR kun je geruchten uit de wereld helpen of bevestigen, een imago benadrukken of verbeteren of belangrijke informatie delen met veel mensen tegelijkertijd. Dit zorgt vervolgens weer voor publiciteit.

Als woordvoerder (ook wel persvoorlichter) is het mogelijk de PR van een bedrijf uit handen te nemen. Je zorgt er dan voor dat, wanneer er gevraagd wordt om externe publiciteit, er één persoon (de woordvoerder) verantwoordelijk is voor welke informatie er wanneer naar buiten wordt gebracht en op welke manier dit gebeurt. Op deze manier wordt informatie gecontroleerd en op dezelfde manier naar buiten gebracht. Hij of zij is dan het aanspreekpunt voor pers of andere betrokken partijen. De woordvoerder heeft vaak exclusief het recht om informatie naar buiten te brengen over belangrijke zaken om zo de communicatie te bewaken en onderhoudt ook het contact met journalisten, redacteuren en (potentiële) klanten.

Strategisch communicatieadvies plan

Wanneer je als bedrijf een strategisch communicatieadvies plan ontvangt, gemaakt door een communicatieprofessional, vind je daar een hoop waardevolle informatie in terug. Wanneer een strategisch communicatieadvies wordt uitgebracht vind je hier de positionering in terug van jouw bedrijf. Dit advies kan jou als bedrijf helpen om inzicht te krijgen in de knelpunten waar je vervolgens actief mee aan het werk kan gaan.

In een strategisch communicatieadvies vind je, naast een complete analyse van de huidige communicatie van jouw bedrijf, frisse oplossingen voor het aanpakken van de knelpunten. Deze oplossingen worden kant-en-klaar weergegeven. Het enige wat je nog hoeft te doen is het daadwerkelijk uit te voeren. Binnen het communicatieadvies wordt rekening gehouden met de belanghebbenden, betrokken partijen, (potentiële) klanten en toekomstplannen van het bedrijf. Er wordt zowel creatief als strategisch gekeken naar hoe communicatie kan bijdragen aan het behalen van jouw doel.

Ik begrijp het als je meer informatie wilt over de inhoud van een strategisch communicatieadvies plan. Daarom heb ik op een aparte pagina een volledig overzicht gemaakt en veelgestelde vragen uitgetypt zodat je precies weet wat je te wachten staat. Ik help je graag!

Welk doel wil je behalen?

Het inzetten van communicatie, in welke vorm dan ook, kan jouw organisatie helpen een doel te bereiken. Denk bij deze doelen bijvoorbeeld aan het vergroten van je bereik, het behalen van meer bezoekers op een website of het overbrengen van een verhaal (storytelling) wat bij de doelgroep blijft hangen. Afhankelijk van het doel en jouw doelgroep kan gekeken worden naar hoe de communicatie wordt ingezet in jouw organisatie. Is jouw doel het vergroten van je bereik en zit jouw doelgroep veel op social media? Dan zou een communicatiemiddel bijvoorbeeld een Facebook-advertentie kunnen zijn.

Wanneer communicatie inzetten in jouw organisatie?

Nu je je bewust bent van wat communicatie is en waarom je dit in kan zetten is een volgende vraag: wanneer zet je dit dan in?

Een aantal voorbeelden:
🚀Je wilt meer merkbekendheid
🚀Je wilt het verhaal van jouw organisatie vertellen
🚀Je wilt mensen informeren (bijvoorbeeld van een nieuw product)
🚀Je wilt gedrag veranderen
🚀Je wilt dat jouw organisatie goed in de pers komt
🚀Je wilt interesse opwekken bij potentiële nieuwe klanten

Communicatie en marketing
Soms komt er ook marketing om de hoek kijken bij bepaalde vraagstukken. Als dit samen gaat met communicatie noemen we dit marketingcommunicatie.

larissa-de-vos-communicatie-dienst

On the go!

Waar ik ook ben, ik lig altijd op koers!
Een ode aan het digitale tijdperk, want hoe fijn is het om overal ter wereld te kunnen werken? Waar en wanneer je maar wilt. De mogelijkheid om mijn werk te kunnen combineren met reizen doet mijn hart sneller kloppen: the best of both worlds!

Jij als opdrachtgever hebt er geen last van dat ik tussen de palmbomen of boven op een berg zit: ik communiceer van tevoren wanneer ik waar ben en we stemmen (digitale) contactmomenten duidelijk af. Ik zorg voor sterke internetverbinding. De afgelopen jaren is gebleken hoe makkelijk het is om een online meeting in te schieten en dat is dan ook hoe wij contact zullen hebben als ik niet in de buurt ben. Het kan dus zomaar zijn dat ik in een koffietentje of Airbnb in Milaan of Stockholm zit als wij bespreken welke inzichten ik heb opgedaan voor jouw bedrijf.

Fysiek afspreken
Wanneer ik in Nederland ben – en ik beloof je: dat is vaak! – is het altijd mogelijk om fysiek met elkaar af te spreken. Graag zelfs: ik ontmoet je graag om even écht in gesprek te gaan. Mét een goede kop koffie.

Jij + ik = creatie

Ik geloof in de kracht van samenwerking en ik vind dat iedereen zijn of haar talenten en kennis op de juiste plek in moet zetten. Samen, jij en ik, zetten we ons in om het beste resultaat te behalen uit jouw communicatie. Samen gaan we voor creatie.

Jouw aandeel in het proces
Vanaf het moment dat je mij benaderd met jouw communicatievraagstuk tot aan de oplevering van het eindproduct hebben we (digitaal) contact over de voortgang, kun jij al jouw prangende vragen stellen maar ook ideeën suggereren en vraag ik je inhoudelijk mee te denken en feedback te geven. Het is echt de bedoeling dat we jouw vraagstuk samen aanvliegen.

Geen zorgen: het zware werk doe ik en ik bespreek bij de eerste ontmoeting altijd hoe jíj dit voor je ziet. Heb je weinig tijd of echt geen behoefte aan tussenevaluaties? Dan zoeken we gewoon een gepaste middenweg. Een sterke samenwerking voor ons beide: da’s wel zo fijn!

Kan ik jou helpen met communicatie?

Het lijkt me ontzettend leuk om de uitdaging aan te gaan en jouw organisatie te helpen met de corporate identity, de PR en woordvoering of het opstellen van een strategisch communicatieadvies plan. Ik kijk verder dan mijn neus lang is waardoor ik altijd alles uit de klus haal en inzichten die relevant zijn voor de toekomst van jouw organisatie later stap voor stap met je doorneem en met je deel in presentatievorm. Zo worden deze inzichten niet alleen ingezet in de opdracht die ik voor jouw organisatie uitvoer, maar kun je er later zelf ook nog eens induiken. Wel zo handig, toch?

Ik betaal de koffie!
En voor ik het vergeet… Spreken we af om de klus of een vraagstuk door te nemen of om te brainstormen? Dan betaal ik de koffie! Beloofd.

  • Contact
  • Privacybeleid
  • Blog

Copyright © 2023 Larissa de Vos. All Rights Reserved.Site Powered by Pix & Hue.